dinsdag 18 maart 2008

We blijven niet bij de pakken zitten...

De beginsituatie van de bachelorproef ligt al een tijdje vast. We hebben nu een nagedacht over de zaken die ze echt nodig hebben in de kleuterklas en in de lagere school. Daarvoor maakten we een vergelijking van wat ze al doen en wat wij zouden kunnen doen.

Wat ze al doen?
Hygiëne:
- Handen wassen voor het eten.
- Handen wassen na het eten.
- Soms handen wassen als ze naar het toilet geweest zijn.
- In de keuken lopen ze zonder schoenen omdat dit anders vuil zou worden
- Ze maken de keuken, de klassen… elke dag schoon.

Beweging:
- Bewegingsuur
- Spelen van spelletjes tussen de lessen door in het kleuteronderwijs
- Sportdag samen met ouders
- Iedere vrijdag is er in het lager voetbal tussen 15 en 16u

Voedsel:
- Eten ‘gevarieerd’ voedsel.
- Eten soms vlees, in kleine portie.
- Eten groenten ( bonen, kool, tomaten…)
- Eten uit propere borden en alles wordt bereid in een propere keuken.
- Ze drinken water van de kraan.
- Krijgen soms een koek of brood bij de thee of pap om 10uur.
- Na het slapen mogen de kleuters ook drinken of eten.

Geestelijke gezondheid:
- De kleuters slapen van 13u tot 15u.

Waar zouden wij dan aan willen werken zodat het een blijvend effect kan hebben?
- Andere straffen gebruiken, geen slaan, niet gooien met dingen, niet knijpen…
- Het tonen van de gevoelens.
- Tonen dat kinderen rechten hebben.
- Beweging in de morgen , ze kunnen zo bij kleuter misschien de lessen in spelvorm herhalen.
- Meer fruit op school (misschien een fruitdag inlassen)
- De kinderen moeten meer water drinken, ze mogen alleen maar drinken als ze pauze hebben in de morgen en na het slapen. Dit geldt niet voor lager, zij hebben hun eigen fles water.
- Als het nodig is, werken we een beloningssysteem uit. Zodat alle kinderen zich goed voelen in de klas.
- We kennen de thuissituatie van de kinderen niet. We weten dus ook niet of ze zich wassen en hoe. Daarom dat we hen ook zullen leren hoe je een lichaam proper houdt.
- We zorgen voor een kleuter van de dag zodat het zelfbeeld van dat kind beter wordt omdat het dan ook eens iets mag doen.
- Lager wil samen met de oudste klassen werken aan de sociale vaardigheden.
- We bereiden allen lekkere en gezonde dingen.
- We willen de schoolomgeving ook wat opfrissen. Zo denken we aan de keuken, de beplanting…
- De school voorzien van meer sportmateriaal.

Zo zie je dat we vooral willen werken rond de geestelijk gezondheid ( zelfbeeld, welbevinden…) van de kinderen. Het feit dat ze zich goed moeten voelen in de klas en de school is hier een belangrijk punt.
Daarnaast willen we werken aan gezond eten, drinken en bewegen.

Geen opmerkingen: