dinsdag 18 maart 2008

Competentieverslag week 7

De leraar als begeleider van leerprocessen
LAGER ONDERWIJS:
We gingen de uitdaging aan om klasoverschrijdend te werken. Klas 5 en 6 maakten voor het eerst kennis met deze werkvorm. Doordat ze ook heel graag een spel hadden gespeeld, speelden we samen met hen een actieve quiz. Deze quiz leek ons de ideale kans om de lessen Frans mee af te sluiten.

KLEUTER ONDERWIJS:
Deze week werkten we verder met de zorg. We stimuleerden de kinderen die minder presenteerden op de examens om toch hun best te doen en duidelijk te leren schrijven en om de letters en cijfers te leren. Met wat individuele begeleiding komen ze er wel.

De leraar als opvoeder
We vinden het heel erg dat de visie hier is dat kinderen meer verstand zouden krijgen door stokslagen en we vinden het dan nog eens zoveel erger dat we getuige waren van een halve lagere school die stokslagen kreeg. Dit als afsluiter van een fantastische week is toch pijnlijk om te zien.

De leraar als inhoudelijk expert
LAGER ONDERWIJS:
Voor het eerst hebben we examens verbeterd en hebben we stilgestaan bij hoe de puntenverdeling in zijn werk gaat. We hielden daarbij rekening bij het feit of de vraag op het communicatieve kunnen en het kennen sloeg.

KLEUTERONDERWIJS:
Ook wij verbeterden voor het eerst de examens in het kleuteronderwijs. Het is niet eenvoudig om dit te verbeteren en hadden er dan ook moeite mee om de kinderen punten te geven op ARTWORK. Maar na even wikken en wegen, duidelijk overleg en veel vergelijkwerk konden we er dan toch een procentje op zetten.

De leraar als organisator
LAGER ONDERWIJS:
We hadden schrik dat de quiz organisatorisch niet ging lukken. Dit doordat we al ondervonden hebben dat kinderen moeite hebben met groepsspelen en regels. We hebben dan ook uitgebreid stilgestaan bij hoe we alles heel duidelijk konden maken voor hen.
We hebben de quiz in de eerste ronde moeten stilleggen maar na alles nog eens goed uit te leggen verliep het spel vlot.
Ook de lessen beweging in klas 1 en 2 verliepen deze week bijzonder goed. Het doet ons een plezier te zien hoe de kinderen genieten van tikspelen.

KLEUTER ONDERWIJS:
We probeerden deze week in de Elephant and Camel klas nog eens opnieuw om het kat en muis spel te spelen. Het is en blijft voor de kinderen niet eenvoudig om dit spel te spelen maar ze beginnen het wel te kunnen. Dit na enkele keren weer opnieuw de uitleg te geven en proberen. Afzonderlijk lukt het wel veel beter dan in grotere groep.
Ook werkten we deze week een symbolensysteem uit. Elk kind kreeg zoals in België een eigen symbool dat op alles van hem/haar terug te vinden is. De kinderen kunnen zo op een eenvoudige manier hun eigen schriften en boeken terugvinden.

De leraar als innovator en onderzoeker
We stonden stil bij wat we konden doen voor de bachelorproef. We hebben er dan ook al een duidelijk zicht op gekregen en vliegen er deze vakantie in om alle voorbereidingen en knutselwerkjes te maken.

De leraar als partner van ouders en verzorgers
Deze week kwamen we tot het besef dat kinderen van leerkrachten evenveel kans hebben op stokslagen en straf. Zo sprong de headmaster toch wel even een meter in de lucht toen haar dochter ook slagen kreeg. We vragen ons nu enkel af of de slag die het kind kreeg echt was of niet.

De leraar als lid van een schoolteam
We deden allen ons best om eens een extra babbeltje te slaan met de leerkrachten en keukenpersoneel. AL is dit niet altijd even gemakkelijk door de taalbarrière. Want swahili spreken met de mensen van de keuken is toch ook niet alles op een school waar Engels verplicht is.

De leraar als cultuurparticipant
Door gesprekken met leerkrachten zijn we meer te weten gekomen over de Afrikaanse cultuur, beter gezegd over de stokslagen. ZO blijkt dat praktisch elke vrouw hier bijna alle dagen slagen krijgt van haar man. Het is een deel van de cultuur waar wij machteloos tegenover staan.

Geen opmerkingen: