zondag 2 maart 2008

Basiscompetenties week 5

De leraar als begeleider van leerprocessen
LAGER ONDERWIJS:
In de lessen Frans maakten de kinderen kennis met ‘Upinde’, de rups met alle kleuren van de regenboog. Vooral de kleinsten van de lagere school waren helemaal weg van het speelse karakter van Upinde. Na het leren van de kleuren, maakten we een kleine kleuren selectie en goten deze in een Twisterspel. Ook tijdens de lessen wiskunde gingen we op zoek naar concreet materiaal om zo over te gaan tot het schematische en te eindigen in het abstracte. Tijdens de les zagen we de kans om de kinderen de leerstof duidelijk te maken met gekleurde kaartjes. Het vingertellen werd voor even vergeten. Tijdens de les Engels gingen we dan weer in onze gedachten op pad in de straten en somden we alles op wat we op onze weg zagen.

KLEUTER ONDERWIJS:
Ook wij van het kleuter gingen heel creatief te werk. Wij hadden eind vorige week Freddy Frog en Reddie Bear geïntroduceerd en ook deze week kwamen zij heel wat aan bod. De kinderen genoten er van om op een speelse manier met Engels en wiskunde bezig te zijn. Want Freddy Frog en Reddie bear sloegen alle letters en cijfers door elkaar. Alleen de kinderen konden hen met veel plezier helpen om het goed te doen. Daarnaast leerden we de kinderen een liedje aan om ook zo op een andere wijze met wiskunde bezig te zijn. De kinderen genoten van het zingen van: ‘5 little ducks went out to play’. En vandaag konden we het niet ( ook om pracktische redenen) om samen met het lager te dansen. We gingen wild op de vogeltjesdans, de macarena en de hokky Pokky

De leraar als opvoeder
LAGER ONDERWIJS:
Deze week was de aandacht van de kinderen heel goed. Het was niet nodig om de poppen boven te halen. Wel kwamen we met een leuke beloning op de proppen.
Wanneer ze geen fouten maakten tijdens oefeningen of geen fouten maakten tijdens het overschrijven van het bord, kregen ze een tekening in hun schrift. Je zag hun gezichtje opklaren. Door het zien van de gelukkige gezichtjes kregen de andere leerlingen meer motivatie om foutloos te schrijven.
Deze week werden we dan weer van dichtbij geconfronteerd met harde stokslagen in klas 6. Het was even slikken, bekomen en weer doorgaan.

KLEUTERONDERWIJS:
Tine werkte al reeds enkele weken met een beloningssysteem. Eline is er deze week pas met begonnen. Dit omdat de leerkrachten anders veel te snel hun stok zouden vastnemen om te slaan ( ja zelf in de kittenclass) wanneer kinderen te traag werken, even draaien of keren op de stoel, hun oefeningen niet goed doen, delen ze mar al te graag klappen uit. De kinderen waren door het bloemensysteem meer gemotiveerd en genoten ook meer van het klas gebeuren.

De leraar als inhoudelijk expert
LAGER ONDERWIJS:
Nele en Annelies zijn al druk aan het brainstormen over het wero-thema dat we kunnen uitwerken tijdens de ingroeistage. Zo zijn ze aan het zoeken naar bruikbare materialen (doeken, beelden, kranten…) en inhouden (school, dierenrijk, werelddeel Afrika, gezondheid…)
Naast al het brainstormen werd er ook een examen voor Frans opgemaakt.

KLEUTERONDERWIJS:
Deze week werden vooral de nieuwe klaspoppen gebruikt. Zij konden ons zo helpen om de te zware leerstof aan te brengen op een leuke manier. Op wiskundig en taalkundig vlak hebben we enkele speelse testjes afgelegd om zo het niveau van de kinderen vast te leggen.

De leraar als partner van ouders en verzorgers
KLEUTERONDERWIJS:
Deze week stonden we 2 dagen aan de schoolpoort. Dit was totaal geen gemakkelijke klus doordat we niet weten welk kind met welke ouder mee moet. Daarnaast is het wel een leuke taak omdat je zo de weinige ouders die aan de schoolpoort komen toch ontmoet.

De leraar als partner van externen
In de namiddag van donderdag 28 februari zijn Annelies en Nele samen met de directrice naar de ’YWCA’ geweest. Daar hebben ze een stagevoormiddag vastgelegd. Deze zal volgende week dinsdag van 9 uur tot 12 uur door gaan. We zullen met 4 in een klas staan met kinderen met een beperking, die een leeftijd hebben van 5 tot 10 jaar. Daar zullen we een activiteit geven die voor ons een grote uitdaging zal zijn, want deze zal zoveel mogelijk in het Swahilli moeten zijn.

Geen opmerkingen: