maandag 10 maart 2008

competentieverslag week 6

De leraar als partner van externen
Deze week gingen Nele en Tine op bezoek naar het Buitengewoon onderwijs. Voordat we de klas te zien kregen, kwam de directrice naar ons en gaf ons een rondleiding. We zagen enkele kleuterklassen, een naairuimte waar er enkele dove meisjes zaten, een computerruimte en nog enkele andere klassen. Toen we onze klas zagen was het eventjes schrikken. Het was een klas met verschillende leeftijden en verschillende problemen. Het is niet zoals in België dat de kinderen verdeeld zijn in types. Het lokaal was zogoed als leeg, het lokaal beschikt over een paar stoelen en tafels en een matras, meer was er niet te zien.

De leraar als begeleider van leerprocessen
Deze week hebben we terug het hele klasgebeuren van de leerkrachten overgenomen. Hieronder volgt een kleine schets van een paar lessen die we de vorige week gegeven hebben.

KLEUTERONDERWIJS:
Deze week waren er examens in de kleuterklas. Onze eerste indruk was niet zo positief daarover maar naar het einde toe beseften we dat het wel handig kan zijn. Op deze manier hebben de leerkrachten en ook wij een beter zicht op het kind als individu. Dit is vooral ook voor ons goed, zo kunnen we een betere beginsituatie voor ogen houden.

LAGER ONDERWIJS:
Ook in het lager waren er examens. Alle leerlingen hadden in de voormiddag een examen. De hogere klassen hadden in de namiddag ook een examen. Bij het observeren van het afnemen van de examens vielen vooral de verschillende aanpakken op. Sommige leerkrachten liepen contant rond, anderen zaten vooraan een boek te lezen, andere leerkrachten lieten alle banken leeg halen en alle rugzakken vooraan plaatsen… Wat ons opviel was dat de jongere kinderen hun examen in potlood invulden en de hogere klassen met balpen. Kladbladen kennen ze niet, waardoor hun handen vol staan met berekeningen. Dit vinden we maar vreemd, want zo is het niet duidelijk of de leerlingen nu spieken of als het een berekening is. Maar het niet gebruiken van kladbladen is dan weer te wijten aan het lage budget die ter beschikking is. Na het inkijken van enkele gemaakte exemplaren viel ons op dat het zeker GEEN eenvoudige vragen waren. Sommige vragen deden ons denken aan inhouden van het middelbaar onderwijs. Ook waren er heel wat vragen, naar ons gevoel dan, die nutteloos waren. Maar dit heeft dan weer te maken met de andere visie die het onderwijs heeft. De kinderen moeten gewoon meer kennen dan de kinderen in België

De vrijdag hebben we de 2 lestijden in de namiddag benut met het introduceren van hoekenwerken. Samen met klas 5 en 6 hebben we de leerstof herhaald. Klasoverschrijdend werken was voor hen heel vernieuwend en motiverend. Ze leerden heel wat van elkaar en motiveerden elkaar enorm. Het was een plezier te zien hoe de kinderen beseften of ze al dan niet nog moesten studeren voor het examen. We waren heel tevreden over het resultaat dat het hoekenwerk met zich meebracht.

Geen opmerkingen: