maandag 4 februari 2008

De verschillen tussen in het onderwijssysteem...

De leraar als innovator en onderzoeker

Het leven hier in het algemeen is heel anders. Maar ook het lesgeven is totaal verschillend. Om jullie een duidelijk beeld te geven van het onderwijs zetten we even de grootste verschillend tegenover elkaar.


Belgium
- één leerkracht in de klas voor alle vakken.
- de kinderen worden sterk gemotiveerd door de leerkracht
-de kinderen zijn zo goed als nooit alleen in de klas
- de leerkrachten hebben veel verschillende materialen ter beschikking
- er zijn 6 klassen in de lagere school, 1 peuterklas en 3 kleuterklassen
- de school voorziet melk of fruitsap. Koekjes of fruit dienen de kinderen zelf mee te brengen
- de kinderen hebben 2 korte pauzes en 1 lange pauze
- er zijn heel wat muzische elementen in de lessen terug te vinden.
- Er is heel wat aandacht voor het gebruik van verschillende werkvormen
- de leerkracht slaat de kinderen NOOIT
- de kinderen kennen het nationale volkslied niet. Ook de scholen hebben geen schoollied
- de kleuters hebben heel veel om handen
-de kleuters maken kennis met schrijven als ze 6 jaar zijn
- de kleuters lopen rond in de klas, spelen in hoeken en zitten soms aan bankjes
- de kleuters slapen niet in school
- leerkrachten moeten de achterwerk van de kleuters afvegen


Tanzania
- per vak is er een leerkracht. Behalve in de kleuterklas hebben ze dezelfde leerkracht

- de leerlingen worden niet sterk gemotiveerd door de leerkracht. Ze hebben dan ook veel zelfdiscipline om op hun eigen houtje oefeningen te maken. Ik de kleuterklassen is de motivatie iets groter.
- de kinderen zijn dikwijls alleen in de klas
- de leerkrachten hebben enkel hun handboek, krijt en een bord. Als er dan toch andere materialen ter beschikking zijn worden deze zelden gebruikt.
-er zijn 7 klassen in de lagere school en 4 kleuterklassen
- om 10 uur geeft de school de kinderen een kop thee
- doordat er niet altijd een leerkracht in de klas is hebben de kinderen soms pauzes van 2 uur aan één stuk
- het muzische komt weinig voor. Er wordt herhaald, herhaald, herhaald en herhaald.
- de belangrijkste werkvorm is het repetitieve
- de leerkracht slaat de kinderen met een stok op de rug en poep
- Twee keer in de week zingen de leerlingen het nationaal volkslied en het schoollied
-de kleuters wachten tot de leerkracht zegt wat ze gaan doen
- de kleuters leren schrijven als ze 3,5 jaar zijn
- de kleuters zitten altijd aan bankjes. Met uitzondering de kleinsten
- de kleuters slapen van 13.00 tot 15.00


We gaan het niet alleen hebben over de verschillen. Want ook hier en daar zien we wat gelijkenissen.

· De leerlingen doen in beide landen hun uiterste best om de leerlingen iets bij te leren.
· Zowel de leerkrachten hier als wij staan open voor elkaars cultuur.
· We willen van allemaal van elkaar leren om de leerlingen nog beter te begeleiden.
· Wanneer de leerkrachten de leerlingen begeleiden, doen ze het wel intensief. Net zoals wij dit doen.
· Ze observeren, net zoals wij. Alleen doen we meer met het geobserveerde.
· De oudste leerlingen hebben ook interdiocesane proeven.
· Ook hier hebben de leerkracht hun lievelingen, ook al mag het niet. Het is soms sterker dan jezelf.
· Leerkrachten ook houden toezicht wanneer leerlingen buiten spelen.
· De school houdt ook aanwezigheden bij.
· De kinderen worden ook opgehaald en afgezet met de schoolbus.
· In de meeste scholen hebben de kinderen uniform. Net zoals sommige scholen in België.
· De kinderen hebben ook hun vaste plaats in de klas
· In de kleuterklas worden er evenveel of zelfs net iets meer knuffels geven dan in België.
· Kinderen krijgen hier ook een verse broek wanneer ze er in plassen. Het is niet omdat de zon schijnt dat het daarom sneller droogt.
· De leerlingen worden ook goed voorbereid op het leven dat hen te wachten staat.
· In het lager zijn er ook doelen die je kan omschrijven als eindtermen.

Zo zie je maar, ook al verschillen beide landen heel wat. Toch zijn er heel wat gelijkenissen. En daar zijn we maar al te blij om. Wat dat wil zeggen dat ze hier goed bezig zijn!

Geen opmerkingen: