maandag 18 februari 2008

competentie week 3

De leraar als inhoudelijk expert

Bij lager komt in de hogere klassen bij Frans meer de grammatica aan bod dan bij de lagere klassen. Hierbij hebben we dan ondervonden dat het niet altijd gemakkelijk is om typische benamingen of termen die onverwachts in je les aan bod komen te vertalen. Maar de kinderen hebben er zeker begrip voor en gingen zo samen met ons op zoek naar de juiste benamingen.
Het aanbrengen van de letters, cijfers in het kleuter is niet eenvoudig. Dit komt doordat sommige kleuters nog steeds geen Engels verstaan, er wordt dan ook heel veel swahili’s gepraat zowel onder de leerkrachten, onder de kinderen als van de leerkrachten tegen de kinderen. Alles wat we aanbrengen aan de kinderen vinden ze heel leuk omdat het op een andere manier wordt aangebracht.

De leraar als organisator

Voor lager is het niet eenvoudig om steeds weer opnieuw hun lessenrooster aan te passen. Dit door leerkrachten die dan plotseling in hun lessen staan, of vrije momenten van kinderen die geen vrije momenten zijn. Ook leerkrachten die zomaar afwezig zijn is voor ons niet goed, zo moeten we springen en vliegen om dan les te geven in verschillende klassen die normaal niet in het lessenrooster staan en waar er dus ook geen voorbereidingen zijn vooraf voor in elkaar geknutseld.

De leraar als innovator, onderzoeker

Wij proberen zoveel mogelijk nieuwe werkvormen te gebruiken om zo de aandacht van de kinderen op ons te vestigen. Het geven van lessen is niet altijd zoals we het willen vandaar dat we er goed aan doen om reflecties te maken en ons eigen zo te bevragen.

Geen opmerkingen: